لزوم افزایش همدلی با روشندلان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: افراد نابینا و کم‌بینا در جامعه همواره با سه مشکل عمده مناسب‌سازی محیط، اشتغال و تامین تجهیزات توانبخشی روبه‌رو هستند.

دکتر مسعود فیروزی، افزود: افراد دارای معلولیت واقعیتی انکار ناپذیر در جمعیت هر جامعه‌ای هستند، متاسفانه این اجتماع است که شرایط را برای افراد دارای معلولیت نامناسب می‌سازد. وضعیت خاص افراد نابینا و کم‌بینا اقتضاء می‌کند که علاوه بر حقوق عام شهروندی از حقوق خاصی نیز برخوردار شوند. از طریق رفع موانع فرهنگی و برابرسازی فرصت‌ها می‌توان به حل مشکلات این افراد کمک شایانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه افراد دارای آسیب بینایی در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری و... موفقیت‌های بسیاری را کسب نموده‌اند. مخصوصا در کسب تحصیلات عالیه دارای توان و دانش قابل ملاحظه‌ای به‌خصوص در رشته‌های مربوط به علوم انسانی می‌باشند. باتوجه به توانمندی‌های بالای این گروه باید شرایط را برای حضور مستقل آنها در فضای عمومی مهیا ساخت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات نابینایان از عدم مناسب‌سازی محیط پیرامون آنها نشات می‌گیرد، گفت: ایمن‌سازی محیطی از اولویت‌های اصلی این افراد است. تحقق هرنوع مشارکت اجتماعی مستلزم ایجاد شرایط تردد ایمن است. عدم دسترسی فیزیکی به امکانات متعدد موجود در جوامع نسبت به سایرین عامل اصلی محرومیت افراد دارای معلولیت بوده و موجب به خطر افتادن بهره‌مندی از حقوق بنیادین آنها می‎شود. بنابراین اجرای کامل احکام قانون حمایت از حقوق معلولان در بخش مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و نظارت بر شاخص‌های دسترس پذیری از مهم‌ترین مطالبات این افراد است.

 وی با بیان اینکه توجه به مشکلات و چالش‌های نابینایان را نباید محدود به یک روز خاص بدانیم،  گفت: طبق ماده21 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید حدالاقل5 ساعت برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت به منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندی و مشکلات این افراد اختصاص دهد و پخش توصیف شنیداری فیلم‌ها جهت افراد نابینا اقدام کند.

فیروزی افزود: باتوجه به ضرورت پیشگیری از انواع معلولیت‌ها، بخشی از تلاش سازمان بهزیستی به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه اختصاص یافته که اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال یکی از این این برنامه‌ها است. درحال حاضر 865 پایگاه غربال بینایی در سطح استان خراسان رضوی به‌منظور اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم فعال می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان سه تا شش ساله با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف افزایش آگاهی عمومی درخصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماری‌هایی مانند تنبلی چشم و عیوب انکساری به منظور پیشگیری از معلولیت بینایی در مناطق شهری و روستایی اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: اجرای این برنامه در سه سطح توسط غربالگر، اپتومتریست و چشم‌پزشک انجام می‌گیرد. به‌عبارتی، غربال در پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی، ارجاع به اپتومتریست‌های طرف قرداد و معرفی کودکان نیازمند به عمل جراحی به چشم پزشکان طرف قرارداد در این طرح انجام می‌شود. در سال گذشته 389هزار و 860 کودک در سطح اول مورد غربال قرار گرفتند. از این تعداد، 4هزار و 691  کودک به اپتومتریست و 401 کودک به چشم پزشک ارجاع شده‌اند. تعداد کودکان مبتلا به آمبلیوپی در سال گذشته  1003 کودک در سطح استان خراسان رضوی بوده است و  نیز به تعداد یک هزار و 100  کودک کمک هزینه تهیه عینک پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی در سال‌جاری نیز با جدیت در حال اجرا است، گفت: در 6ماهه ابتدای سال جاری، تعداد 127هزار و876 کودک مورد غربال بینایی قرار گرفتند. از این تعداد 725 کودک دارای اختلال بینایی و 75 کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و پیگیری‌های لازم برای درمان  آنها انجام گرفته است.

کد خبر 92634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد